Tuesday 30 August 2011

Jemputan Ke Kementerian Kesihatan Palestin Sangat Memeranjatkan

Banyak jenis ubat-ubatan zero stock ...!

Awal hari ketiga kami setelah check-out dari Khanyounis (di selatan semenanjung Gaza) berpindah ke Gaza City (Al-Quds Hotel), misi A2G2 menuju ke Kementerian Kesihatan Palestin untuk menyerahkan ubat-ubatan yang kami beli di Cairo dengan nilai USD10,000.00 dengan bantuan NGO di Gaza. Masa yang terhad dapat juga diserahkan semua kotak-kotak ubat yang kami rasakan sangat diperlukan di sana hasil sumbangan rakyat Malaysia.

Sebelum kami beredar untuk aktiviti seterusnya, rombongan misi kami mendapat panggilan untuk segera naik ke tingkat empat bangunan Kementerian Kesihatan, kami semua berlari ... rupa-rupanya menemui Director General, MoH. 
Tidak berakhir disitu rupa-rupanya. Keesokkan harinya, kami dipenggil sekali lagi ! Bergegas rombongan misi menaiki 'coaster' dan memanjat tingkat empat. Di pejabat DG kami ditunggu dua orang penting di MOH. Dua set senarai ubat-ubatan diserahkan kepada kami. "List of monthly consumption" ubat-ubatan yang penting untuk seluruh Gaza... sehingga ke bilangan tablet diperlukan ...! 

Juga satu salinan lengkap 'stock zero' ubat-ubatan di Gaza (di semua Hospital ..!). Kami tergamam..! Sambil menyelak helaian demi helaian ... kami dapati sebahagian besarnya adalah untuk keperluan di bilaik pembedahan ...! Kami bertambah pilu... terbayang bagaimana para pesakit di Gaza 'berjuang' melawan kesakitan ...!

Semacam mereka tahu kami masih ada baki wang tunai USD40,000 peruntukan ubat-ubatan yang kami bawa .... lantas kami bertanya, apakah kaedah terbaik untuk dapat disalurkan segera peruntukan bagi memperolehi ubat-ubatan ? DG menalifon segera pegawai di bawahnya ... beberapa minit kami dibawa ke bilik pentadbiran dan kami ditemukan dengan unit pengurusan stock. Kami dibekalkan dengan beberapa alamat agar dapat kami terus berhubung dengan mereka bagi memudahcara dan menyegerakan pembelian ubat-ubatan. 
Alhamdulillah, sebelum kami balik, sejumlah USD40,000 nilai ubat-ubatan dapat kami perolehi dari sebuah syarikat pembekal di Cairo yang akan dihantar keesokkan harinya ke Gaza.

Tentunya itu hanya langkah 'ad-hoc'. Aqsa Syarif akan terus memohon kerjasama rakyat Malaysia, untuk menguruskan penghantaran ubat-ubatan bagi menangani kekurangan yang kritikal di Gaza.

Di kaunter Farmasi: ...mungkinkah wanita-wanita ini memperolehi ubat yang sepatutnya?

1 comment:

  1. Jom rakyat Malaysia yang prihatin ... hulurkan sumbangan anda ke akaun Aqsa Syarif untuk membantu perubatan saudara2 di Gaza.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...