Wednesday 25 January 2012

Anggota Misi B2G Melawat Sekolah dan Universiti di Gaza



Video Lawatan Dari Media Gaza di SINI

Maklumat ringkas diterima dari anggota misisi B2G, Sdr Abdul Azim Ismail;
"Baru selesai menyerahkan USD2005 sumbangan pelajar-pelajar Malaysia dan masyarakat dari UK kepada Multaqa Arrahmah. Pertubuhan ini melaksanakan banyak program membantu wanita miskin dan pelajar sekolah. Semalam team B2G Aqsa Syarif sempat menyaksikan mereka menjalankan program kuiz sains untuk anak-anak perempuan sekolah menengah. Ketua misi B2G PM Dr Hafidzi menanyakan satu soalan. Kuiz banyak pusingan dan pusingan akhir akan di ada pada musim panas nanti."

"Sekarang kami sedang melawat Islamic University of Gaza. MashaAllah cantiknya persekitaran kampus dan berasaskan pendidikan Islam, tiada percampuran pelajar laki-laki dan wanita. Ada 20,000 students yang mengikuti pelajaran di 10 fakulti. Presidennya Prof Kamalain Shaath."



Anggota Misi B2G, Akhie Abdul Azim dan Associate Prof. Dr Hafidzi bergambar kenang-kenangan dengan Associate Prof Dr Wasam Ahmed, Pensyarah IUG lulusan USM yang faseh berbahasa Melayu

________________________________________

AQSA SYARIF MENGAUDIT SUMBANGAN PACE PADA 2009 UNTUK PEMBANGUNAN ISLAMIC UNIVERSITY GAZA

Di antara misi B2G Aqsa Syarif ialah untuk mengaudit bantuan sebanyak RM250,000 yang disalurkan kepada Islamic University of Gaza pada tahun 2009 bagi tujuan pembinaan semula makmal-makmal yang musnah akibat serangan Israel pada akhir tahun 2008 awal 2009. Kami dapati sebahagian besar dari makmal dan bangunan tersebut telah dibangunkan semula sehingga tiada tanda-tanda ia pernah mengalami kemusnahan yang besar sebagaimana yang dilihat pada gambar-gambar foto yang diserahkan kepada PACE (Palestine Centre of Excellence) ketika dikunjungi oleh Dr Jamal Khaduri (Pengerusi Board of Trustees IUG pada) pada tahun 2009 dahulu 

Gambar di atas menunjukkan makmal-makmal di Islamic University of Gaza yang dimusnahkan oleh Israel dalam serangan pada tahun 2008/2009 telah dibaik pulih dan dibina semula.

Dalam serangan biadab tersebut sebanyak 74 makmal mengalami kemusnahan. Ini termasuklah makmal Microbiology, Hermatology, Genetics, Medical Technology and Medical Chemistry Labs, Physics, Environmental and Earth Sciences, Biology, Biotechnology, Optics, Chemistry, Engineering, and bangunan-bangunan Engineering and IT. International Association of Universities yang mana IUG adalah ahli telah mengutuk serangan tersebut dan menyatakan komitmen untuk membantu IUG membina semula bangunan-bangunan yang musnah.

PACE Malaysia (Palestine Centre of Excellence/JIM) telah dikunjungi oleh Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah IUG iaitu Dr Jamal Khaduri dan sebanyak RM250,00 telah diserahkan untuk tujuan tersebut. Berikut ialah imbasan penyerahan sumbangan spt yang dilaporkan dalam agensi berita BERNAMA




______________________


AQSA SYARIF TERUS SUMBANG UNTUK PEMBANGUNAN ISLAMIC UNIVERSITY GAZA








Islamic University of Gaza mempunyai 20,639 pelajar iaitu 19,355 prasiswazah dan 915 pasca siswazah.

Semasa lawatan B2G Aqsa Syarif kami dimaklumkan bahawa terdapat kira-kira 200 pelajar prasiswazah yang mengalami kesukaran untuk meneruskan pengajian disebabkan oleh masalah kewangan. Mereka perlu menjelaskan yuran pengajian semester yang akan bermula.

Kami telah membuat keputusan untuk memberi
 sumbangan sebanyak USD15,000 bagi tujuan tersebut. Alhamdulillah wang tersebut bolih dimanfaatkan untuk melunaskan yuran pengajian untuk 20 orang pelajar. Aqsa Syarif dibekalkan proposal bantuan pelajar miskin IUG. InsyaAllah ahli-ahli lembaga Aqsa Syarif akan berbincang dalam masa yang terdekat bagaimana langkah seterusnya untuk mengurangkan beban kewangan pelajar-pelajar miskin di Gaza akibat sekatan dan kepungan Israel. Bagi kami ini adalah bantuan yang wajar diberi keutamaan kerana ia melibatkan usaha pembinaan modal insan di Gaza yang sangat penting untuk masa depan rakyat Palestin.

___________________________________

IUG PRAKTIS PEMBANGUNAN LESTARI

Dalam pertemuan kami dengan Presiden Islamic University of Gaza dan Pegawai utama Universiti, kami dimaklumkan IUG menduduki tangga ke 65 dalam ranking Universiti dunia berdasarkan konsep 'sustainability' (mapan) dan tangga teratas di kalangan Universiti di negara-negara Arab.

Pencapaian ini amat membanggakan bagi sebuah universiti yang berada di sebuah negara yang menghadapi embargo dan kepungan oleh Zionis Israel

IUG is the FIRST University among Arab Countries and the SIXTY FIFTH Internationally according to the WORLD UNIVERSITY RANKING
Dr. Kamalain Sha’ath – IUG President- announced that the IUG has achieved a unique place in the WORLD UNIVERSITIES RANKING-GreenMetric according to the concepts of sustainability. He declared that the IUG is the FIRST university and the SIXTY FIFTH university internationally and succeeding over many international universities that have academic and unique places in that field.
Dr. Sha’ath explained that the concepts of sustainability are advanced concepts take out most of the developed countries. He affirmed that the entry of the IUG in this distinctive ranking demonstrates its interest in these high standards. Besides that, Dr. Sha’th stressed that this success is considered as a measure for the IUG pioneering role in achieving the sustainability development in the Palestinian Community and its affective contributing in publishing these concepts in both levels locally and regionally.

Additionally, Dr.Fareed Al Qeeq- Dean of planning and development in the IUG- explained that applying the concepts of sustainability becomes one of the most important trends in both fields: architectural design and urban planning. Also, he added that this success indicates the IUG interest in applying these concepts and integrate them in various courses in architectural field. 

Finally, Dr. Al Qeeq expressed his hope for the university to be a pioneering model in applying these concepts so that it can be a model for all institutions in our country.

________________________________________

Berita berkaitan lawatan misi Aqsa Syarif pada 2010 dan 2011  lihat juga di SINI  dan dSINI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...