Thursday 13 October 2011

APABILA DEBU KETERUJAAN MULAI SURUT, REALITY KEHIDUPAN MENJENGUK KEMBALI.


Telah 2 minggu Presiden Mahmud Abbas mengemukakan permohonan kepada PBB agar keahlian Palestin diterima sebagai sebuah Negara (member state). Tebing Barat mula kembali tenang setelah berpesta menyambut kepulangan hero baru dari New York. Rakyat Palestin mulai kembali kepada kehidupan harian. Maka teruslah berulang kembali apa yang sentiasa berlaku selama ini, with or without the state of Palestine.

“…most especially, I extend my hand to the Palestinian people, with whom we seek a just and lasting peace.” kata Benjamin Netanyahu di perhimpunan Agung PBB 23 Sept 2011 lalu. Sejak itu, berikut adalah sebagaian dari tanda-tanda `keikhlasan’ Israel tersebut sehingga hari ini :
Sabtu 24 Sept
Tentera Israel dan pendatang Yahudi menyerang perkampungan Qusra di selatan Bandar Nablus di Tebing Barat menyebabkan kematian seorang lelaki berusia 37 tahun. 5 rakyat Palestin juga tercedera.

Isnin 26 Sept
Unit Pengawal Sempadan Israel menculik ahli Parlimen Palestin Muhammad Attoun di hadapan pejabat Palang Merah di Baitul Maqdis.




Selasa 27 Sept
Tentera Zionis meculik seorang rakyat Palestin Samir Ali Abu Maria, 30 thn, selepas merampas kenderaannya di pintu masuk Bandar Beit Omar, utara Hebron di Tebing Barat dan membawanya ke destinasi yang tidak diketahui.

Seorang kanak-kanak Palestin Farid Talib Jaber, 8 thn dari Bandar al Khalil (Hebron) di Tebing Barat mati akibat tercedera selepas dilanggar dan digelek (run over) oleh kereta seorang pelampau Yahudi pada Jumaat 23 Sept.

Israel meluluskan pembinaan 1100 buah perumahan haram di Yahudi diatas tanah Palestin di Gilo, selatan Baitul Maqdis.

Sabtu 1 Okt
Pendatang Yahudi dari koloni Yitzhar membakar ladang zaitun Palestin diantara perkampungan Ainbous dan Hawara di selatan Nablus. Manakala di al Khalili, mereka memusnahkan 55 pohon zaitun di Dhaheria.

Jet-jet dan UAV Israel mengebom utara Gaza berhampiran Beit Hanoun. # rakyat Paestin cedera termasuk 1 parah.

Ahad 2 Okt
Sebuah masjid di perkampungan Tuba-Zangariyye di Upper Galilee dibakar pada waktu malam oleh pendatang Yahudi menyebabkan kerosakkan teruk didalam masjid.

Isnin 3 Okt
Seorang kanak-kanak Palestin cedera ditembak tentera Israel di Juher al Deik, semenanjung Gaza semasa sedang mengutip besi buruk bagi menyara hidup.

Selasa 4 Okt
Unit tentera khas Israel menyerang penjara Ashkelon dan Nafha dimana ribuan tahanan Palestin sedang mengadakan protes lapar selama 7 hari.

Kereta kebal dan kenderaan tentera Israel memasuki dan memusnahkan ladang pertanian Palestin di al Qarara, utara Khan Younis.

2 pelajar wanita Palestin , Ahlam Hamad, 19, dan Saja Hamad, 18 dilanggar-lari oleh kereta di pandu pendatang Yahudi di perkampungan Huarra di Nablus.

Rabu 5 Okt
Tentera penjajah Israel menculik 5rakyat Palestin  dari perkampungan Kufor Qaddom di timur Bandar Qalqilia di Tebing Barat. Saksi mengatakan tentera Israel memasuki kampung dan memecah masuk ke beberapa rumah serta menculik Abbas Eshtiwi,18, Adham Eshtiwi,22, Ahmad ‘Amer,20 , Fahed Eshtiwi,22, and Yamen ‘Ibead,30.

Khamis 6 Okt
Ratusan pendatang haram Yahudi memecah masuk ke makam Nabi Yusuf a.s. di Nablus dibawah kawalan tentera Israel untuk melakukan upacara agama mereka.

Penjajah Israel terus mencengkam kehidupan; pembunuhan dan tangkapan tanpa sebab yang jelas, sekatan ekonomi dan kewangan, keganasan dan keangkuhan pendatang haram Yahudi ……. the same old stories.

Ar. Hj Syed Mohd Radhi
Aqsa Syarif Gombak.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...